Löpträna på vintern? javisst! -tips


Det må vara kallt, halkigt, slaskigt, snöigt, blåsigt och allt sånt som hör vintern till! men allt som krävs för att det ska bli kul att träna ute är ett positivt humör, ha rätt motivation och varma kläder.


1. Värm upp inomhus.
Ett tips är att springa på stället i några minuter, gör lite stretchövningar för ben/rumpa och att sedan dra på sig vinterkläderna. Börjar man springa direkt utan att ha värmt upp innan ökar risken för muskel-och ledskador. (Dock är jag usel på att värma upp innan.)

2. Klä dig i flera lager.
Som sagt, hellre svettas än att frysa, right? ta på dig ett extra lager så att du lätt kan ta av dig ett plagg ifall det blir alldeles för varmt.

3. Spring vid en bra tidpunkt.
Försök att undvika att springa när det är som kallast, hur roligt blir det? Kör istället när det är som varmast och när det är ljust ute, så att du ser vart du springer!

4. Använd reflexväst och ev en ficklampa.
Behöver nog inte ens säga vad detta är bra för?

5. Ha medvind hem.
Det är ingen höjdare att ha vinden piskandes i fejset när man är som tröttast. Försök se till att du får motvinden i ryggen på vägen hem. (Ifall det blåser ute)

6. Var kreativ!
Välj en löprunda du kanske inte skulle ha valt tidigare. Du kan välja att springa på dom översnöade stigarna, springa upp och ner för någon liten backe/ploghög, köra "idioten" på en parkeringsplats eller liknande haha. Det spelar ingen roll vad du gör eller vart du utför det. Så länge det är fysiskt ansträngande så är det bra!
#1 - - ErTo:

några extratips kommer här:
1. du ska klä dig så att du fryser lätt när du går ut, samt inte har värmt upp. då är du optimalt klädd för träningen.
2. klädsel, superställ närmast kroppen och sedan ett tunt vindskydande lager. vad du än gör ta inte på dig bomullsplagg :) bara syntet/ull :)

3. skaffa ett par icebugs, grovt mönster samt ståldobb, inge risk för att halka :)

Svar: Kanon, tack för tipsen!
Ida Lindström